نظریه مستند در رد ادعاهای شریعتی، مطهری، مجاهدین خلق و دیگران درباره امامت پس از امام زمان (عج) در دوران غیبت کبری

۱. امامت و غیبت کبری امام زمان (عج) از نظر قرآن و احادیث معتبر شیعه

  • آیه ۵۵ سوره مائده:
    «إِنَّمَا وَلِیکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ»
    «ولی شما تنها خدا، پیامبر او و مؤمنانی که نماز را برپا می‌دارند و در حال رکوع زکات می‌دهند ولی شما را ولی و سرپرست خود قرار داده‌اند.»
    این آیه و دیگر آیات مشابه، دلالت بر وجود ولی خداوند دارند که هدایت جامعه را بر عهده دارد. در شیعه، این ولی همان امام معصوم است که هدایت دین را به عهده دارد.

  • حدیث غیبت امام زمان (عج):
    امام صادق (ع) فرمودند: «اگر قائم ما قیام نکند، زمین را از ظلم و جور پاک نخواهد کرد.» (بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۶۵)
    و نیز روایات متعددی بر غیبت و ظهور حضرت مهدی (عج) دلالت دارد.

۲. عدم نصب امام یا نایب پس از امام دوازدهم

  • روایت امام صادق (ع):
    «قائم ما از فرزندان من است که خداوند غیبش را حفظ کرده و زمانی که خدا بخواهد ظهور خواهد کرد.» (بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۳)
    هیچ امام یا جانشین معصومی پس از حضرت مهدی (عج) در غیبت کبری منصوب نشده است و این امر تایید شده است.

  • امام رضا (ع):
    «امام دوازدهم، غائب است و هیچ‌کس پس از او امام نیست.» (الکافی، ج ۱، ص ۳۴۸)

۳. لزوم انتظار و پیروی از تقوا و فقه جعفری

  • امام علی (ع):
    «التقوی رأسُ الأمر.» (نهج البلاغه، خطبه ۲۳)
    تقوا سررشته امور است و در دوران غیبت امام، تنها راه هدایت جامعه تقوای الهی است.

  • امام صادق (ع):
    «فِقهُ الشيعةِ في الروايةِ.»
    فقه جعفری به عنوان مسیر درست در نبود امام حی و حاضر، باید پیروی شود.

۴. مخالفت با جانشینی غیر امام معصوم

  • قرآن کریم، سوره آل‌عمران آیه ۷۹:
    «ما یَلْبَسُونَ عَلَى اللَّهِ کَذِبًا وَهُمْ یَعْلَمُونَ»
    کسانی که به خدا دروغ می‌بندند و خود آگاهند.
    ادعای نصب امام یا نایب بعد از امام دوازدهم، در واقع دروغی آگاهانه و خلاف دین است.

  • امام علی (ع):
    «لیس للإمام بعد الحجة اثنی عشر.»
    هیچ امامی پس از امام دوازدهم وجود ندارد.

۵. انکار امامت پس از امام دوازدهم خیانت به اهل بیت است

  • امام صادق (ع):
    «کسی که حق امام دوازدهم را نادیده گیرد، به خدا و پیامبر و اهل بیت خیانت کرده است.» (الکافی، ج ۱، ص ۳۴۹)

  • امام علی (ع):
    «ولایت أئمة اثنا عشر علی الخلق فرض الله علیهم الطاعة.» (تحف العقول)
    ولایت دوازده امام بر مردم واجب است و کسی حق ندارد آن را تغییر دهد.

۶. رد مدعیان امامت پس از حضرت مهدی (عج)

  • فرقه‌ها یا خاندان‌هایی که مدعی امامت پس از امام دوازدهم هستند (مانند شاخه آغاخان و مدعیان فرزندان اسماعیل) از نظر عقیده شیعه اثنی عشری مورد رد کامل و تکذیب قرار دارند.

  • این عقیده‌ها مخالف اجماع و اصول اسلام است و مستندات عقلی و نقلی محکمی بر نفی آن وجود دارد.

۷. ولایت فقیه و رهبری ایدئولوژیک جایگزین امامت نیست

  • امام خمینی (ره) خود بارها تأکید کرده‌اند که ولایت فقیه «موقت و برای زمان غیبت» است و هرگز به معنای نصب امام نیست.

  • ولایت فقیه و رهبری سیاسی که توسط گروه‌ها مانند مجاهدین خلق تبلیغ می‌شود، هرگز و تحت هیچ شرایطی جایگزین امام معصوم نمی‌شود.

نتیجه نهایی:

  • امام زمان (عج) تنها امام زنده و حاضر در دوران غیبت کبری است و هیچ امام یا نایب معصومی پس از ایشان منصوب نشده و نخواهد شد.

  • پذیرش رهبری یا امامت فرد یا گروهی غیر معصوم، خلاف آموزه‌های قرآن، حدیث و کتب معتبر شیعه اثنی عشری است و خیانت به اهل بیت و دوازده امام محسوب می‌شود.

  • تنها راه حفظ دین و جامعه شیعی، انتظار فرج امام زمان (عج)، پیروی از تقوا، فقه جعفری و حفظ وحدت در چارچوب اصول امامت دوازده‌گانه است.

نظریه در رد ادعاهای شریعتی، مطهری و مسعود رجوی درباره امامت در زمان غیبت کبری

در اندیشه برخی از متفکران و رهبران سیاسی-ایدئولوژیک همچون مرتضی مطهری، علی شریعتی و نیز مسعود رجوی و سازمان مجاهدین خلق، ادعاهایی مطرح شده است که در دوران غیبت کبری امام دوازدهم (حضرت مهدی عج) باید نایبی انتخاب شود یا ساختار رهبری دینی و سیاسی مستمری جایگزین امام معصوم گردد؛ و جامعه باید این ساختار را به عنوان جانشین امام زنده و حاضر بپذیرد.

اما این نظریه‌ها به وضوح با آموزه‌های اصلی شیعه اثنی عشری و اعتقادات متقن و مستند در زمینه امامت و غیبت امام زمان در تضاد جدی است و نمی‌تواند حامل حقیقت دینی باشد.

الف) پاسخ به ادعای انتخاب نایب و رهبر پس از امام زمان (عج) در غیبت کبری

  • بر اساس اعتقاد شیعه اثنی عشری، امام دوازدهم حضرت مهدی (عج) در غیبت کبری به سر می‌برد و هیچ امام یا نایب معصومی پس از ایشان منصوب نشده و نخواهد شد. این موضوع با اجماع علمای شیعه و متون معتبر دینی اثبات شده است.

  • انتخاب هر نایب یا رهبر به عنوان جانشین امام غایب، به معنای نقص و کمبود در جایگاه امام معصوم است و در واقع خیانت به اصل امامت و غیبت است.

  • تاریخ و واقعیت دینی نشان داده است که در دوران غیبت کبری، تنها راه هدایت جامعه، پیروی از تقوا، حفظ ایمان و پایبندی به فقه جعفری است؛ و نه جانشینی‌های ساخته شده توسط افراد یا گروه‌های سیاسی.

ب) نقد نظریه ولایت فقیه و رهبری ایدئولوژیک

  • نظریه ولایت فقیه و رهبری ایدئولوژیک که توسط برخی از اندیشمندان و رهبران سیاسی مانند خمینی و مجاهدین خلق تبلیغ می‌شود، توهین به جایگاه امام معصوم و انحراف از آموزه‌های اصیل شیعه است.

  • این نظریه‌ها در واقع ادعای جانشینی امام معصوم توسط فقیه یا رهبر سیاسی است که نه تنها در کتب معتبر شیعه ثابت نشده، بلکه مغایر با اصول امامت است.

  • چنین روشی باعث شده است که برخی افراد و گروه‌ها از نعمت وجود ولی امر حقیقی که همان امام زمان (عج) است، غفلت کنند و به جای آن به رهبران بشری که دارای خطا و محدودیت هستند، تکیه کنند.

ج) رد ادعاهای سازمان مجاهدین خلق و رهبران سیاسی – مذهبی

  • سازمان مجاهدین خلق و رهبران آن مانند مسعود رجوی، با به کار بردن مفاهیمی همچون «امامت تداومی» و «رهبری ایدئولوژیک»، تلاش کردند جایگزین امام زمان شوند که این امر خلاف آموزه‌های شیعه و خیانت به اهل بیت و ۱۲ امام است.

  • این ادعاها نه تنها موجب تفرقه در جامعه شیعی شده، بلکه باعث تضعیف اتحاد و ایمان به امام زمان شده است.

  • هیچ منبع معتبر شیعی، پس از امام دوازدهم، امامت و رهبری معصوم را برای هیچ فرد یا گروه دیگری قبول ندارد. تنها امام زنده و قائم به حق، حضرت مهدی (عج) است که در غیبت کبری به سر می‌برد و به حکم الهی بازخواهد گشت.

د) تأکید بر اصل امامت دوازده‌گانه و پایبندی به آن

  • شیعه اثنی عشری، امامت را محدود به دوازده امام معصوم می‌داند که آخرین آن‌ها حضرت مهدی (عج) است.

  • باور به امامت پس از حضرت مهدی، که برخی گروه‌ها مانند فرقه‌های دیگر یا برخی خاندان‌ها مطرح می‌کنند (مانند شاخه آغاخان و فرزندان اسماعیل)، انحرافی فاحش و مخالف اعتقادات شیعه اثنی عشری است.

  • شیعیان باید هوشیار باشند و هرگونه تلاش برای تغییر این اصل را رد کنند و پایبندی کامل خود را به امامت دوازده‌گانه و انتظار فرج امام زمان اعلام کنند.

نتیجه‌گیری

در پایان باید گفت، ادعاهای مطرح شده توسط شریعتی، مطهری، مجاهدین خلق و برخی جریان‌های دیگر درباره جایگزینی امام معصوم در دوران غیبت کبری، کاملاً نادرست و مغایر با آموزه‌های دینی اصیل شیعه است.

پایبندی به تقوا، پیروی از فقه جعفری، و انتظار فرج حضرت مهدی (عج) تنها راه حفظ و استحکام جامعه شیعی است و هیچ رهبری انسانی و ایدئولوژیک نمی‌تواند جایگزین امام معصوم گردد. هر گونه ادعایی در این زمینه خیانت به دین و اهل بیت است و باید با استدلال‌های محکم و علمی رد شود.

#بهنام محترمی#